Γράφει ο Γιάννης Κοκκινίδης
Αλλάζει υπέρ της η Ελλάδα τα δεδομένα στο Αιγαίο, μετά τη συμφωνία που πέτυχε - αιφνιδιάζοντας τους πάντες- ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δ. Αβραμόπουλος με το σημερινό ιδιοκτήτη των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) Ι. Σάφα.
Εδώ και τώρα η χώρα μας παίρνει παίρνει από τα υπόστεγα των ΕΝΑΕ τα τέσσερα υπερσύγχρονα υποβρύχια που είναι σχεδόν έτοιμα. Η ένταξή τους στη δύναμη του Πολεμικού Ναυτικού αναμένεται να λειτουργήσει ως πολλαπλασιαστής ισχύος. Μπορούν και επιχειρούν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας χωρίς ανάδυση για πολλά δεκαήμερα, εκτοξεύουν ακόμα και πυραύλους κατά στόχων επιφανείας , έχουν χαμηλό ακουστικό ίχνος και σόναρ μεγάλων δυνατοτήτων.
Την προσεχή Τετάρτη το απόγευμα μετά τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Δημήτρης Αβραμόπουλός συνοδευόμενος από τον αρχηγό ΓΕΝ αντιναύαρχο Αποστολάκη θα έχει συνάντηση με τον Πρόεδρο της ThyssenKrupp (HDW), Dr. Hans Christoph Atzpodien, στην Ελληνική Πρεσβεία, στη Doha όπου πραγματοποιείται μια μεγάλη έκθεση αμυντικού υλικού.
Και αυτό γιατί τα υποβρύχια τύπου 214 είναι της HDW σχεδίασης και σε αυτούς τα είχαμε πληρώσει πριν καταλήξουν τα ΕΝΑΕ στον Σάφα μαζί με τα υποβρύχια που ήταν μέσα στα υπόστεγα των ναυπηγείων.
Σύμφωνα με τα όσα ειπώθηκαν από τον Δ. Αβραμόπουλο, στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, το Πολεμικό Ναυτικό θα πάρει τα τέσσερα αυτά υποβρύχια «Πιπίνος», «Ματρώζος», «Κατσώνης» και «Ωκεανός».
Στη συνέχεια το ΓΕΝ, με ευθύνη του, θα συντονίσει όλες οι απαραίτητες εργασίες που απομένουν σε αυτά , ώστε να ενταχθούν το ταχύτερο δυνατόν επιχειρησιακά στον ελληνικό στόλο. Μόλις συμβεί αυτό ,θα μπορεί με πλήρη επάρκεια το Πολεμικό Ναυτικό να καλύπτει ολόκληρο το Αιγαίο.
Εκτιμάται ότι για να ολοκληρωθούν οι εργασίες σε αυτά, θα απαιτηθεί ακόμα το ποσό των 75,5 εκατομμυρίων ευρώ, που βρίσκεται δεσμευμένο στον προϋπολογισμό του υπουργείου Άμυνας για το λόγο αυτό.
Ο υπεργολάβος, που δεν είναι άλλος από τη HDW, θα τεθεί στη διάθεση του Πολεμικού Ναυτικού, προκειμένου να ολοκληρωθεί η ναυπήγηση των εν λόγω υποβρυχίων.
Οι εργασίες θα γίνουν στα Ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά τα οποία για να τεθούν, εν μέρει, σε λειτουργία απαιτούν ένα ποσό που έχει υπολογιστεί ότι κυμαίνεται μεταξύ 10 και 40 εκατομμυρίων ευρώ. Θα δουλέψουν, εκτός από τους Γερμανούς και μέρος των εργαζομένων στα ΕΝΑΕ. Εργοδότης του προσωπικού αυτού θα είναι το Πολεμικό Ναυτικό.
Αφού τελειώσουν οι εργασίες σε αυτά στη συνέχεια τα τέσσερα υποβρύχια θα ριχτούν στη θάλασσα για τεστ. Σε αυτά θα συμμετέχει το έμπειρο προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού που είναι ήδη εκπαιδευμένο καθώς επίσης και τεχνικοί της HDW.
Έτσι όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα δεν μπορεί να καθορισθεί επακριβώς πότε θα είναι έτοιμα για να αναλάβουν επιχειρησιακή δράση τα υποβρύχια. Σίγουρα όμως δεν θα απαιτηθούν χρόνια.
Όλοι οι έλεγχοι και οι δοκιμές σε πρώτη φάση θα γίνουν εν όρμω και εν πλω στο Σκαραμαγκά. Αν όλα πάνε καλά θα ξεκινήσουν οι δοκιμές σε βάθος περισκοπίου και στη συνέχεια θα καταδυθούν περισσότερο.
Υπάρχει μία αισιοδοξία στο Πολεμικό Ναυτικό ότι τα συστήματα των τεσσάρων αυτών υποβρυχίων δεν έχουν υποστεί βλάβες αν και είναι εγκαταλελειμμένα πολύ καιρό.
Εκείνο για το οποίο διερωτώνται έντονα οι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού είναι για την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι συσσωρευτές (μπαταρίες) των υποβρύχιων που αποτελούν ένα από τα ζωτικά συστήματα και έχουν συγκεκριμένο χρόνο αλλά και «τρόπο» ζωής. Και να σημειωθεί ότι οι μπαταρίες κοστίζουν πολύ ακριβά .
Το Πολεμικό Ναυτικό, βέβαια, έχει και για κάποια άλλα πράγματα ανησυχία. Ένα από αυτά θα είναι η συμπεριφορά του υποβρυχίου «Ωκεανός». Αποτελεί τη μοναδική περίπτωση παγκοσμίως, τοποθέτησης συστήματος Αναερόβιας Πρόωσης σε υποβρύχιο τύπου 209 . Το «Ωκεανός» απαιτήθηκε να κοπεί στη μέση και στη συνέχεια να συγκολληθεί το νέο επιπρόσθετο τμήμα μήκους περίπου 6,5 μέτρων. Το σύστημα πρόωσης με το οποίο εφοδιάστηκε του επιτρέπει να επιχειρεί για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Να θυμίσουμε πως το εν λόγω πρόγραμμα που φέρει την ονομασία «Neptune II» υπογράφηκε τέλη Μαΐου 2002 και ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2004. Αρχικά αφορούσε στην αναβάθμιση τριών υποβρυχίων τύπου με δικαίωμα προαίρεσης για ακόμη ένα, ύψους 826.173.947 ευρώ. Ωστόσο, λόγω της μεγάλης καθυστέρησης των εργασιών εκσυγχρονισμού στο «Ωκεανός» και συνυπολογιζόμενης της ηλικίας των άλλων δύο υποβρυχίων (S119 «Πόντος», S117 «Αμφιτρίτη») κρίθηκε επιχειρησιακά και οικονομοτεχνικά ασύμφορο. Οπότε αποφασίσθηκε να κτιστούν από την αρχή δύο νέα υποβρύχια τύπου 214
Στο «Ωκεανός» που θα ενσωματωθεί και αυτό στη δύναμη του Πολεμικού Ναυτικού εγκαταστάθηκε ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης μάχης ISUS 90-46 με τέσσερις προηγμένες κονσόλες και σύνθεσης, σταθμός ενιαίου ελέγχου πηδαλίου και πτερυγίων βάθους S53 (αντί των δύο διαφορετικών), ηλεκτρομαγνητικό δρομόμετρο, δύο συστήματα Αδρανειακής Ναυτιλίας (INS), αντικατάσταση του ραντάρ επιφανείας, , περισκόπιο έρευνας BS40 από ηλεκτροπτικό ιστό , εγκατάσταση συστήματος αντιμέτρων τορπιλών CIRCE, καθώς και σύστημα βολής βλημάτων Sub-Harpoon σε δύο από τους τορπιλοσωλήνες.
Το τελευταίο σύστημα σημαίνει ότι εκτός από τορπίλες μπορεί να εκτοξεύει και πυραύλους εναντίων στόχων επιφανείας. Ο εκσυγχρονισμός του εξοπλισμού επικοινωνιών περιελάμβανε αντικατάσταση του ιστού, προσθήκη ιστού Δορυφορικών Επικοινωνιών (SATCOM) και τερματικού Link 11.
http://kranosgr.blogspot.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου