Θα παρουσιάσαμε τα όσα διαδραματίστηκαν κυρίως από στρατιωτικής πλευράς το διήμερο εκείνο στην περιοχή μας.
30 Ιανουαρίου 1996:
Έρχεται στη δημοσιότητα σχέδιο σύμφωνα με το οποίο οι Τούρκοι διεκδικούν το σύνολο των βραχονησίδων οι οποίες βρίσκονται κοντά στα Τουρκικά παράλια.
-Η ένταση στην περιοχή ξεκινάει από το πρωί.
-Η κλιμάκωση συνεχίζεται και μέχρι το απόγευμα οι ναυτικές δυνάμεις τόσο οι Ελληνικές, όσο και οι Τουρκικές βρίσκονται σε πλήρη ετοιμότητα και σε διάταξη μάχης στην ευρύτερη περιοχή των ΙΜΙΩΝ. Από ελληνικά πλοία ,βρίσκονται στην περιοχή, μια φρεγάτα (Ναβαρίνο),1 αντιτορπιλικό (Θεμιστοκλής), 2 κανονιοφόροι (Πυρπολητής,Πολεμιστής), 3 Πυραυλάκατοι (Μυκόνιος, Ξένος,Σταράκης), 3 περιπολικά (Αντωνίου,Παναγόπουλος ΙΙ,Παναγόπουλος ΙΙΙ). Από τουρκικής πλευράς υπήρχαν 11 πλοία
-Επανδρώνεται τις απογευματινές ώρες από άνδρες ΟΥΚ το Ανατολικό Λιμνί και με ειδικές δυνάμεις από Μονάδα της Κω η ΚΑΛΟΛΙΜΝΟΣ.
-Η 80 ΑΔΤΕ βρίσκεται στην κυριολεξία επί ποδός πολέμου. Από το πρωί της ίδιας ημέρας με το πρόσχημα ασκήσεως και με πρωτοβουλία του Διοικητού της 80 ΑΔΤΕ Ταξιάρχου Νικολοδήμου Αθανασίου οι Μονάδες της Κω έχουν μεταβεί στους χώρους διασποράς τους .
Το βράδυ της ίδιας ημέρας όταν διατάσσεται η επιστράτευση και η μετακίνηση των Μονάδων, ήδη αυτές βρίσκονται στις πολεμικές τους θέσεις σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε εχθρικής απειλής απ’ αέρος ή θαλάσσης.
–Στις 23:00 διατάσσεται επιστράτευση της τοπικής εφεδρείας για επάνδρωση των στρατιωτικών δυνάμεων ΕΒΡΟΥ και νήσων ΑΙΓΑΙΟΥ προκειμένου αυτές μεταπέσουν στην πολεμική τους σύνθεση. .
-Η ανταπόκριση και προσέλευση των ντόπιων επιστράτων στις Μονάδες της ζώνη ευθύνης της 80 ΑΔΤΕ ήταν άμεση και συγκινητική τόσο στην Κω και στην Κάλυμνο αλλά και στα άλλη νησιά του Βορείου συγκροτήματος.
Μάλιστα λόγω της αθρόας προσέλευσης μέσα σε ελάχιστες ώρες των προσκληθέντων, δημιουργήθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις κάποια μικροπροβλήματα στην απρόσκοπτη κατάταξη των εφέδρων.
Νύκτα 30 / 31 Ιανουαρίου 1996
Οι καιρικές συνθήκες δυσμενείς. Συνεχής βροχή και ορατότητα στην κυριολεξία μηδέν.
Περί ώρα 01:15 Τούρκοι κομάντος διαφεύγουν της προσοχής των πλοίων ΠΝ που επιτηρούν τις μικρονησίδες ΛΙΜΝΙΑ και αποβιβάζονται στο μικρό ΛΙΜΝΙ (δυτικό) το οποίο δεν είναι επανδρωμένο από Ελληνικά τμήματα. Το γεγονός διαπιστώνεται αργότερα από το Π/Π “ΑΝΤΩΝΙΟΥ”.
Στη συνέχεια επιβεβαιώνεται από το ελικόπτερο ΠΝ 21 της Φρεγάτας «ΝΑΥΑΡΙΝΟ» που είχε πετάξει για το σκοπό αυτό και το οποίο επιστρέφοντας κατέπεσε στη θάλασσα με το τραγικό αποτέλεσμα την απώλεια των τριών αξιωματικών.
Πιθανή αιτία πτώσεως η χαμηλή του πτήση, περίπου 30 πόδια πάνω από τη θάλασσα, οι άσχημες καιρικές συνθήκες, το περιορισμένο οπτικό πεδίο.
Περίπτωση κατάρριψης του ελικοπτέρου δεν υπάρχει και η φημολογία που καλλιεργήθηκε μετά την ανέλκυση του για δήθεν σημάδια από πυροβολισμούς δεν έχουν βάση . Οι «τρύπες» που υπάρχουν στην άτρακτο ,προέρχονται από τα ξεκολλημένα πριτσίνια όπως αναφέρεται και στο πόρισμα της έρευνας .
Είναι αδιανόητο οι αξιωματικοί που διεξήγαγαν τη σχετική έρευνα αν είχαν διαπιστώσει έστω και στο ελάχιστο ότι το ελικόπτερο προσβλήθηκε από πυρά όπλων να συγκάλυπταν το θέμα .
Με οποιοδήποτε τίμημα ή με οποιαδήποτε εγκληματική καθοδήγηση απ’ όπου κι αν προερχόταν αυτή δεν θα διέπρατταν ποτέ τέτοια ατιμία σε βάρος των νεκρών συναδέλφων τους.
-Το ΚΥΣΕΑ ύστερα από Μαραθώνια σύσκεψη απορρίπτει το ενδεχόμενο ανακατάληψης της δυτικής νησίδας των ΙΜΙΩΝ ή τον βομβαρδισμό της όπως εισηγήθηκε ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Ναύαρχος Λυμπέρης μιας και κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε πολεμική σύρραξη.
-Στις 06:10 το πρωί οι Υπουργοί Άμυνας και Εξωτερικών Γ. Αρσένης και Θ. Πάγκαλος ανακοινώνουν την συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας με τη μεσολάβηση της Αμερικής.
ΤΙ ΣΥΝΕΒΗ ΚΑΙ Η ΔΥΤΙΚΗ ΝΗΣΙΔΑ ΤΩΝ ΙΜΙΩΝ
ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΕΠΑΝΔΡΩΜΕΝΗ ΤΟ ΒΡΑΔΥ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ;
Το εύλογο ερώτημα που τίθεται και όλα αυτά τα χρόνια περνά στα ψιλά ,είναι γιατί η δυτική νησίδα των Ιμίων δεν ήταν επανδρωμένη το βράδυ της κρίσης με αποτέλεσμα Τούρκοι κομάντος να διαφύγουν της προσοχής των πλοίων του ΠΝ που επιτηρούσαν την περιοχή να ανέβουν σ’ αυτή ;Για το θέμα αυτό η εφημερίδα μας πρώτη πριν 7 χρόνια παρουσίασε αποκλειστικά ντοκουμέντα που πρώτη φορά είδαν το φως τη δημοσιότητας για το θέμα αυτό.
Παραθέτουμε πολύ σύντομα στο τι συνέβη.
Η αρχική σχεδίαση της 80 ΑΔΤΕ ( Στρατιωτική Διοίκηση της Κω στη Ζώνη Ευθύνης που ανήκουν τα Ίμια) ,που είχε εγκριθεί και από τα Προϊστάμενα της κλιμάκια ήταν η επάνδρωση με μέριμνα της , της συγκεκριμένης νησίδας τις απογευματινές ώρες της 30ης Ιανουαρίου 1996 με Τμήμα Ειδικών Δυνάμεων ,το οποίο θα μεταφερόταν στο νησί με Ελικόπτερο.
Το Τμήμα αυτό είχε συγκροτηθεί και οργανωθεί από την 80 ΑΔΤΕ με κατάλληλα στελέχη και προσωπικό με ειδική εκπαίδευση και οπλισμό από το 5ο ΕΤΕΘ, με αποστολή την επάνδρωση της Δυτικής νησίδας των Ιμίων και την αποτροπή κάθε εχθρικής δύναμης που θα επιχειρούσε να ανέβει στη νησίδα.
Λίγα μόλις λεπτά πριν τις 15.00 της 30 Ιανουαρίου 1996 που ήταν η ώρα αναχώρησης του συγκεκριμένου τμήματος, το οποίο ήδη είχε επιβιβασθεί στα 2 Ελικόπτερο, ο τότε Υπαρχηγός ΓΕΕΘΑ ,επικοινωνεί τηλεφωνικά με την Αίθουσα Επιχειρήσεων της 80 ΑΔΤΕ και δίνει εντολή τροποποίησης του τόπου εγκατάστασης του Τμήματος ,που ήταν έτοιμο να μεταφερθεί στη Δυτική Ίμια.
Σύμφωνα με την εντολή το Ειδικό αυτό Τμήμα θα έπρεπε να μεταφερθεί στο Ανατολικό άκρο της Καλολίμνου (στο Φάρο) όπου θα εγκαθίστατο με την ίδια αποστολή της αποτροπής εχθρικών τμημάτων που θα επιχειρούσαν να αποβιβασθούν στο νησί και όχι στην Δυτική νησίδα των Ιμίων.
Το Ειδικό τμήμα που προοριζόταν για τη Δυτική νησίδα των Ιμίων, εγκαταστάθηκε τελικά στην Καλόλιμνο.
Δείτε τα 2 σχετικά σήματα με την εντολή αλλαγή αποστολής και συγκεκριμένα το ειδικό τμήμα αντί να εγκατασταθεί στη Δυτική νησίδα των Ιμίων να μεταφερθεί και εγκατασταθεί στην Καλόλιμνο
Και φυσικά η εξέλιξη αυτή και τα αποτελέσματα που υπήρξαν δημιουργούν το εύλογο ερώτημα:
Ποιοι είναι οι λόγοι που οδήγησαν την τελευταία στιγμή την τροποποίηση του τόπου εγκατάστασης του Τμήματος Ειδικών Δυνάμεων ; Αρμόδιοι για να δώσουν απάντηση πιστεύουμε ότι είναι οι τότε ηγεσίες του ΓΕΕΘΑ και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας .
Μία τεκμηριωμένη απάντηση που μέχρι σήμερα δεν δόθηκε και οι όποιες δικαιολογίες προέβαλαν οι αρμόδιοι, σε καμιά περίπτωση δεν ήσαν επαρκείς και σίγουρα δεν έπεισαν.
Ίμια, Το χρονικό της κρίσης
Η πτώση του ελικοπτέρου ΠΝ 21 και ο θάνατος των αξιωματικών Καραθανάση, Βλαχάκου και Γιαλοψού - Οι διάλογοι του Κώστα Σημίτη με τον τότε αρχηγό ΓΕΕΘΑ Λυμπέρη - Το μήνυμα Πάγκαλου ότι η Αθήνα δεν θα επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα - Η ταπεινωτική υποχώρηση και ο ρόλος των Αμερικανών.
31 Ιανουαρίου 1996 στις βραχονησίδες Ίμια οδήγησε την Ελλάδα και την Τουρκία στα πρόθυρα του πολέμου και τελείωσε με την οδυνηρή υποχώρηση της ελληνικής κυβέρνησης η οποία αποδέχθηκε ότι οι βραχονησίδες είναι γκρίζα ζώνη και τον θάνατο των αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού Χριστόδουλου Καραθανάση, Παναγιώτη Βλαχάκου και Έκτορα Γιαλοψού, το ελικόπτερο των οποίων κατέπεσε λίγο πριν την αποχώρηση των ελληνικών και στρατιωτικών δυνάμεων από τα Ίμια.
Ενώ η επίσημη εκδοχή του Πολεμικού Ναυτικού είναι ότι το ελικόπτερο Agusta Bell 212 με τον αριθμό «ΠΝ 21» κατέπεσε έπειτα από βλάβη, οι οικογένειες των τριών ηρώων αξιωματικών αμφισβητούν την εκδοχή αυτή και υποστηρίζουν ότι το μοιραίο ελικόπτερο καταρρίφθηκε από τους Τούρκους κομάντος οι οποίοι είχαν αποβιβαστεί στη δυτική Ίμια.
Η αντιπαράθεση της Ελλάδας και της Τουρκίας για την κυριαρχία επί των βραχονησίδων οδήγησε την τότε κυβέρνηση του Κώστα Σημίτη στην απόφαση να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα μεγάλων στρατιωτικών εξοπλισμών αφού η κρίση είχε απογυμνώσει την ελληνική στρατιωτική μηχανή και το υποτιθέμενο αξιόμαχο των ελληνικών ενόπλων δυνάμεων. Οι αμυντικές προμήθειες έγιναν σε σύντομο χρονικό διάστημα και με διαδικασίες που εκ των υστέρων αποδείχθηκαν διάτρητες. Από τα δισεκατομμύρια ευρώ που πλήρωσαν οι Έλληνες φορολογούμενοι για την θωράκιση της χώρας και την ενίσχυση της εθνικής άμυνας ένα σημαντικό ποσοστό δόθηκε σε μίζες (βλέπε υποθέσεις Τσοχατζόπουλου και Σμπώκου) ή για να αγοραστούν άχρηστα οπλικά συστήματα τα οποία αγοράστηκαν πανάκριβα και αποδείχθηκαν σαπάκια.
Για πολλούς το πάρτι στους εξοπλισμούς που πυροδοτήθηκε από την κρίση στα Ίμια και τη συνειδητοποίηση ότι η χώρα δεν ήταν έτοιμη να χειριστεί μια εθνική κρίση ήταν μια από τις αιτίες που οδήγησαν στο ξεχείλωμα των κρατικών εξόδων, στα ελλείμματα και στη διόγκωση του χρέους... Σήμερα γνωρίζουμε όλοι πού οδήγησαν συνδυαστικά τα προβλήματα αυτά...
Η κρίση των Ιμίων ανέδειξε και τις αδυναμίες στη διοίκηση του κράτους. Οι πολιτικοί δεν μπορούσαν να συνεννοηθούν με τους στρατιωτικούς, οι στρατιωτικές μονάδες δεν μπορούσαν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και γενικώς ο μηχανισμός δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στην πίεση...
Η πολιτική του καλωσορίσματος της Τουρκίας στην ευρωπαϊκή οικογένεια δεν άλλαξε τα δεδομένα. Το θέμα των γκρίζων ζωνών είναι άλυτο, οι αμφισβητήσεις των Τούρκων συνεχίζονται, η ελληνική πλευρά δεν μπορεί να αποφασίσει αν θέλει την παραπομπή των ελληνοτουρκικών διαφορών στη Χάγη γιατί φοβάται ότι η απόφαση μπορεί να μην μας δικαιώσει, οι μαξιμαλιστικές απόψεις ότι η ελληνική υφαλοκρηπίδα και η ΑΟΖ ενώνονται με την κυπριακή δεν επιτρέπουν ουσιαστικές διαπραγματεύσεις και η Αθήνα δεν μπορεί καν να αποφασίσει αν θα υπογράψει συνυποσχετικό με την Άγκυρα...
Είκοσι χρόνια μετά, η κρίση των Ιμίων που είχε τόσο μεγάλο κόστος για την Ελλάδα παραμένει χαίνουσα πληγή. Ακόμη δεν μας έχει γίνει μάθημα ότι θα πρέπει να προβλέπουμε και να αντιμετωπίζουμε τις καταστάσεις με στρατηγικό σχεδιασμό και όχι να τρέχουμε εκ των υστέρων να λύσουμε τα προβλήματα με ευκαιριακές συμμαχίες.
Ίσως τελικά η ελληνική στρατηγική κωδικοποιείται στην φράση του Κώστα Σημίτη «ευχαριστούμε τους Αμερικανούς» που ο πρώην πρωθυπουργός είπε από το βήμα της Βουλής την 1η Φεβρουαρίου του 1996. Την πολιτική «ευχαριστούμε τους Αμερικανούς» ακολουθεί και η σημερινή κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ όπως είπε ο Γιάννης Δραγασάκης στις 15 Ιουλίου του 2015 μετά την συμφωνία του Αλέξη Τσίπρα με τους δανειστές. «Πρέπει να ευχαριστήσω δημόσια την αμερικανική κυβέρνηση και τον Πρόεδρο Ομπάμα, διότι, χωρίς τη δική τους συμβολή και επιμονή ότι η συμφωνία πρέπει να περιλαμβάνει τα θέματα χρέους και αναπτυξιακό ορίζοντα, ίσως να μην είχαμε πετύχει» δήλωσε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης.
Το χρονολόγιο της κρίσης στα Ίμια.
Δευτέρα 25 Δεκεμβρίου 1995:
Βράδυ Χριστουγέννων και στην Ανατολική Ίμια προσαράζει το μικρό τουρκικό φορτηγό πλοίο (μότορσιπ στη ναυτική ορολογία) «Figen Akat» (Φίγκεν Ακάτ). Ο πλοίαρχος του αρνείται τη συνδρομή ελληνικού ναυαγοσωστικού, με το επιχείρημα ότι τα νησιά «Καρντάκ» (όπως αποκαλούν οι Τούρκοι τα Ίμια) είναι τουρκικά. Αν η προσάραξη δεν ήταν προσχεδιασμένη, ο Τούρκος πλοίαρχος μάλλον αγνοούσε τους κανόνες διεθνούς ναυσιπλοΐας.
Τρίτη 26 Δεκεμβρίου:
Αν και αργία (δεύτερη ημέρα των Χριστουγέννων), με την υπόθεση ασχολούνται τα Υπουργεία Εξωτερικών (υπουργός Κάρολος Παπούλιας) και Εμπορικής Ναυτιλίας (υπουργός Γιώργος Κατσιφάρας). Είναι το πρώτο λάθος της ελληνικής πλευράς. Έτσι λοιπόν ανατίθεται στον Έλληνα πρέσβη στην Άγκυρα, να επικοινωνήσει με το τουρκικό ΥΠΕΞ, προκειμένου να διευθετηθεί το θέμα. Δεν του απαντούν αμέσως.
Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου:
Το τουρκικό ΥΠΕΞ δέχεται να χρησιμοποιηθούν ελληνικά ρυμουλκά για την αποκόλληση του «Figen Akat».
Πέμπτη 28 Δεκεμβρίου:
Το «Figen Akat» αποκολλείται και ρυμουλκείται σε τουρκικό λιμάνι.
Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου:
Το τουρκικό ΥΠΕΞ εκδίδει ρηματική διακοίνωση σύμφωνα με την οποία τα νησιά «Καρντάκ» ανήκουν στην Τουρκία και αποτελούν τμήμα της επαρχίας Bodrum (Αλικαρνασσού). Ισχυρισμός απολύτως αυθαίρετος, καθώς με τη Συνθήκη Ειρήνης των Παρισίων η Ιταλία εκχώρησε στην Ελλάδα την πλήρη κυριαρχία των νησιών της Δωδεκανήσου. Κυριαρχία που είχε πάρει με τη συνθήκη της Ρώμης (1932), ανάμεσα στην Ιταλία και την Τουρκία.
Τρίτη 9 Ιανουαρίου 1996:
Έπειτα από έντεκα (11) ολόκληρες ημέρες(!) – οι εορταστικές αργίες γαρ… – το ΥΠΕΞ απαντά απορρίπτοντας τον τουρκικό ισχυρισμό.
Δευτέρα 15 Ιανουαρίου:
Ο Ανδρέας Παπανδρέου παραιτείται από πρωθυπουργός δηλώνοντας: «Τα προβλήματα της χώρας δεν μπορούν να περιμένουν.».
Από τις 21 Νοεμβρίου 1995 νοσηλευόταν, με σοβαρότατο πρόβλημα υγείας στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, με την κυβέρνηση να λειτουργεί «στον αυτόματο».
Τρίτη 16 Ιανουαρίου:
Παρασκευή 19 Ιανουαρίου:
Η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ, ύστερα από τρεις ψηφοφορίες, εκλέγει ως αρχηγό του κόμματος τον Κώστα Σημίτη. Αντίπαλοί του ήταν ο Άκης Τσοχατζόπουλος (υπουργός Εσωτερικών, που αναπλήρωνε τον πρωθυπουργό) και ο Γεράσιμος Αρσένης (ΥΕΘΑ).
Δευτέρα 22 Ιανουαρίου:
Ορκίζεται νέα κυβέρνηση υπό τον Κώστα Σημίτη. Ό Θεόδωρος Πάγκαλος αντικαθιστά στον Κάρολο Παπούλια στο ΥΠΕΞ. Στο ΥΕΘΑ παραμένουν ο Γεράσιμος Αρσένης και ο Νικόλαος Κουρής ως ΥΦΕΘΑ. Ο δήμαρχος Καλύμνου Δημήτρης Διακομιχάλης πηγαίνει και υψώνει μια ελληνική σημαία στην Ανατολική Ίμια. Τον συνοδεύουν ο επικεφαλής του Αστυνομικού Τμήματος, δύο κάτοικοι της Καλύμνου, ένας παπάς από την Ψέριμο κι ένα τηλεοπτικό συνεργείο, με επικεφαλής τον δημοσιογράφο – κατοπινό βουλευτή και υπουργό – Αργύρη Ντινόπουλο.
Σάββατο 27 Ιανουαρίου:
Τρεις Τούρκοι δημοσιογράφοι τηλεοπτικού σταθμού που ελέγχεται από την Hürriyet (Χουριέτ) – εφημερίδα με έντονες εθνικιστικές/λαϊκιστικές ροπές που έχει ως μότο το: Türkiye Türklerindir = η Τουρκία ανήκει στους Τούρκους – αποβιβάζονται με ελικόπτερο στην Ανατολική Ίμια. Κατεβάζουν την ελληνική σημαία και στη θέση της τοποθετούν την τουρκική. Φυσικά όλα αυτά μεταδίδονται από το κανάλι τους. Το τουρκικό ΥΠΕΞ αποδοκιμάζει αυτήν την πράξη, ενώ ο κ. Πάγκαλος δηλώνει ότι τα Ίμια είναι ελληνικά.
Κυριακή 28 Ιανουαρίου:
Το περιπολικό Παναγόπουλος ΙΙ Ρ70 διαπιστώνει την ύπαρξη της τουρκικής σημαίας. Λίγο μετά το περιπολικό Αντωνίου Ρ286 την κατεβάζει και στη θέση της τοποθετεί την ελληνική. Η αρχική εντολή του ΥΕΘΑ Γεράσιμου Αρσένη ήταν να φύγει η τουρκική σημαία, όμως στον κυβερνήτη του Αντωνίου Ρ286 η εντολή έφτασε με την προσθήκη ότι στη θέση της να μπει η ελληνική. Αν και την εντολή δεν την είχε δώσει ο ΑΓΕΝ – αντιναύαρχος Ιωάννης Στάγκας – εντούτοις έθεσε στη διάθεση του ΥΕΘΑ την παραίτησή του, η οποία όχι απλώς δεν έγινε αποδεκτή αλλά θεωρήθηκε ως μηδέποτε υποβληθείσα. Πάντως αυτός που έδωσε την εντολή της ύψωσης της ελληνικής σημαίας δεν έχει – έως σήμερα – αναλάβει την ευθύνη.
Όπως και να έχει το πράγμα, αυτό είναι το τρίτο, κατά σειρά λάθος της ελληνικής πλευράς. Σε περίοδο έντασης δεν συμβάλεις στην αύξησή της εκτός και αν είσαι αποφασισμένος να φτάσεις σε πόλεμο, πράγμα όμως το οποίο εθεωρείτο αδιανόητο για την τότε κυβέρνηση. Να σημειωθεί ότι την ίδια περίοδο και στην Τουρκία υπήρχε κυβερνητική κρίση, καθώς μετά την αποχώρηση του Ρεπουμπλικανικού κόμματος, κατέρρεε ο κυβερνητικός συνασπισμός. Η πρωθυπουργός Τανσού Τσιλέρ προσπαθούσε να κρατηθεί στην εξουσία παίζοντας το ρόλο του υπερπατριώτη.
Συνεδριάζουν το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) και το Συμβούλιο Άμυνας (ΣΑΜ) στο οποίο μετέχουν ο υπουργός και ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας και οι τέσσερις αρχηγοί (ΑΓΕΕΘΑ, ΑΓΕΣ, ΑΓΕΝ και ΑΓΕΑ). Η πολιτική εντολή είναι να αποφευχθεί κλιμάκωση της κρίσης και να υπάρχει κινητοποίηση για παν ενδεχόμενο. Αποφασίζεται να επιτηρούνται οι βραχονησίδες της περιοχής – κι όχι μόνον – την ημέρα με πλοία που περιπολούν γύρω από αυτά, ενώ το βράδυ να αποβιβάζονται αγήματα. Ο Στρατός, προβάλλοντας διάφορες προφάσεις, δηλώνει αδυναμία να διαθέσει καταδρομείς – από τη Μοίρα Αμφιβίων Καταδρομών που εδρεύει στην Κω – για τη φύλαξη των βραχονησίδων. Ο ΑΓΕΕΘΑ, ναύαρχος Χρήστος Λυμπέρης, ζητά από το Ναυτικό να διαθέσει άνδρες της Διοίκησης Υποβρυχίων Καταστροφών. Ο ΑΓΕΝ δέχεται. Λόγω όμως του δεν υπάρχει επαρκής αριθμός βατραχανθρώπων να φυλάει όλες τις βραχονησίδες, γίνεται επιλογή. Έτσι αποφασίζεται να υπάρχει άγημα μόνο στην Ανατολική Ίμια – τη μικρότερη από τις δυο βραχονησίδες – όπου και η σημαία.
Δευτέρα 29 Ιανουαρίου:
Ενημερώνονται για τις εξελίξεις ο πρωθυπουργός και ο ΥΠΕΞ. Το θερμόμετρο ανέβαινε στην περιοχή. Τουρκικά πλοία, κυρίως της Ακτοφυλακής, πλησιάζουν τα Ίμια μπαίνοντας στα ελληνικά χωρικά ύδατα κι όχι μόνο δεν απομακρύνονται μετά τις σχετικές συστάσεις των ελληνικών, αλλά κάνουν κι επικίνδυνους ελιγμούς. Ελληνικά μαχητικά πραγματοποιούν πτήσεις – σχετικά χαμηλές – στην περιοχή, παραμένοντας σε κάθε περίπτωση εντός του ελληνικού εναέριου χώρου. Αντίθετα ένα τουρκικό ελικόπτερο τον παραβιάζει. Γίνονται διαβήματα στην Τουρκία και ενημερώνονται οι εταίροι μας στην ΕΕ και το ΝΑΤΟ. Ο πρωθυπουργός δηλώνει σε συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου: «Σε οποιονδήποτε επιθετικό εθνικισμό η αντίδραση θα είναι δυνατή, άμεση και αποτελεσματική. Έχουμε όλα τα μέσα και θα τα χρησιμοποιήσουμε χωρίς κανένα δισταγμό. Ας μη γελιούνται».
Τρίτη 30 Ιανουαρίου:
Είναι η κρίσιμη ημέρα. Από ελληνικής πλευράς λειτουργούν τρία κέντρα λήψης αποφάσεων. Το γραφείο του πρωθυπουργού με συμβούλους που δεν είχαν ξαναχειριστεί κρίση, το ΥΠΕΞ και το ΥΕΘΑ. Στις 09.00 ο ΑΓΕΕΘΑ αναλαμβάνει την επιχειρησιακή διοίκηση των Ενόπλων Δυνάμεων. Στις 10.00 (03.00 ώρα Ουάσινγκτον) έχουμε τηλεφωνική επικοινωνία του πρωθυπουργού Κώστα Σημίτη με τον πρόεδρο των ΗΠΑ Μπιλ Κλίντον και του ΥΕΘΑ Γεράσιμου Αρσένη με τον Αμερικανό ομόλογό του Γουίλιαμ Πέρυ. Η ελληνική πλευρά δηλώνει ότι δεν επιθυμεί κλιμάκωση της έντασης, θα απαντήσει όμως δυναμικά, εφόσον προκληθεί. Δηλώνει επίσης έτοιμη να αποσύρει ακόμη και το άγημα από την Ανατολική Ίμια – όχι όμως και τη σημαία – αν αποχωρήσουν οι τουρκικές δυνάμεις.
Εντωμεταξύ στις 08.45 είχαν απογειωθεί από τη Διοίκηση Ελικοπτέρων Ναυτικού (ΔΕΝ), στο Κοτρώνι του Μαραθώνα, δύο ελικόπτερα Agusta Bell AB.212. Το ΠΝ12 και το ΠΝ21. Μεταφέρουν δύο επισμηναγούς που θα αναλάβουν καθήκοντα ΑΕΛΑ (Αξιωματικός Ελέγχου Αεράμυνας) και δύο μηχανικούς ελικοπτέρων. Στην περιοχή της Μυκόνου τους δίνεται εντολή, από το Κοτρώνι, να κατέβουν και να πετούν χαμηλά επειδή ψηλότερα γίνονταν εμπλοκές ανάμεσα σε ελληνικά και τουρκικά μαχητικά. Το ΠΝ12 κατεβάζει με το βαρούλκο τον ένα ΑΕΛΑ στον Θεμιστοκλή 221. Στη συνέχεια προσνηώνεται στο Ναβαρίνο F461, αποβιβάζει τον μηχανικό και τα υλικά που μετάφερε, για να απονηωθεί αμέσως επιστρέφοντας στο Κοτρώνι. Μόλις ελευθερώθηκε το ελικοδρόμιο του Ναβαρίνου F461, προσνηώνεται – στις 10.45 – το ΠΝ21, με τους υποπλοιάρχους Χριστόδουλο Καραθανάση (κυβερνήτη) και Παναγιώτη Βλαχάκο (συγκυβερνήτη), τον αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψό (χειριστή οργάνων), τον ΑΕΛΑ και τον μηχανικό. Το ΠΝ21 θα παραμείνει ως οργανικό ελικόπτερο του Ναβαρίνου F461.
Την ίδια περίπου ώρα πραγματοποιείται σύσκεψη στο γραφείο του πρωθυπουργού, στη Βουλή, με συμμετοχή υπουργών και του ΑΓΕΕΘΑ για αξιολόγηση της κατάστασης και λήψη αποφάσεων για διαχείριση της κρίσης. Δεν ήταν η κανονική σύνθεση του ΚΥΣΕΑ. Στο βιβλίο του ο ναύαρχος Λυμπέρης υποστηρίζει ότι ενημερώθηκαν οι πολιτικοί για το πού υπήρχε σημαία και βατραχάνθρωποι στα Ίμια και ο πρωθυπουργός έδωσε εντολή να μείνουμε όπως είμαστε και να αποφευχθούν ενέργειες κλιμάκωσης της κρίσης. Σε ερώτηση του ΑΓΕΕΘΑ προς τον πρωθυπουργό πώς θέλει η κυβέρνηση να αντιδράσουν οι Ένοπλες Δυνάμεις σε περίπτωση παραβίασης – από τουρκικά πολεμικά – των κανόνων αβλαβούς διέλευσης των χωρικών μας υδάτων, η απάντηση ήταν: «όχι χρήση βίας, όχι παρενόχληση αλλά ενημέρωσή τους και αίτηση απομάκρυνσης». Η μόλις μιας ημέρας δήλωση για «δυνατή, άμεση και αποτελεσματική» αντίδραση, έμοιαζε να έχει ξεχαστεί…
Στις 23:00 (04:00 ώρα Ουάσινγκτον) ο Γερ. Αρσένης επικοινωνεί με τον Γουίλιαμ Πέρυ, ο οποίος τον πληροφορεί ότι οι Τούρκοι θέλουν αποκλιμάκωση της έντασης, αλλά θέλουν να φύγει και η σημαία. Η απάντηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας ήταν ότι η Αθήνα δεν διαπραγματεύεται με την Άγκυρα για ελληνικά εδάφη. Ο Πέρυ ανταπάντησε ότι οι ΗΠΑ δεν μπορούν πλέον να βοηθήσουν και αποσύρονται. Αργότερα ο πρωθυπουργός θα δηλώσει στη Βουλή: «Η ελληνική σημαία παραμένει». Μάλλον κανένας στην κυβέρνηση δεν κατάλαβε ότι έτσι είχαμε περαιτέρω κλιμάκωση. Κι αυτό ήταν ένα ακόμα λάθος από την ελληνική πλευρά.
Με άλλα λόγια στην περιοχή έχουν αρχίσει να συγκεντρώνονται και μεγάλα πλοία. Πρακτικά αυτό το «ΕΧΟΝΤΑΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΒΟΛΗΣ ΠΒ (πυροβόλου) ΠΑΡΕΜΠΟΔΙΣΟΥΝ / ΑΠΟΤΡΕΠΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΙΣ ΝΗΣΙΔΕΣ ΙΜΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΩΡΙΚΑ ΥΔΑΤΑ», δεν είναι τίποτα λιγότερο ή περισσότερο από αυτό που αποκαλείται «αποδέσμευση κανόνων εμπλοκής». Τέτοιο όμως δικαίωμα έχει μόνον το ΚΥΣΕΑ, το οποίο βεβαίως δεν είχε πάρει τέτοια απόφαση, απλούστατα επειδή δεν είχε συνεδριάσει. Ήταν αυτή μια λάθος έκφραση ή πρωτοβουλία του ΓΕΝ; Τίποτα από τα δύο! Οι συντάκτες του σήματος ήταν έμπειροι αξιωματικοί και γνώριζαν πάρα πολύ καλά τι έγραφαν, ενώ το ΓΕΝ δεν πήρε ποτέ κατά τη διάρκεια της κρίσης οποιαδήποτε πρωτοβουλία. Αξιόπιστες πληροφορίες θέλουν αυτήν την εντολή να αποτελεί υπόδειξη του ΓΕΕΘΑ.
Το άλλο μεγάλο λάθος της ελληνικής πλευράς είναι το: «ΤΑΚΤΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΠΟΥ ΔΡΟΥΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΙΜΙΑ ΥΠΟ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗ Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟ». Σε μια τέτοια κρίση το πρώτο που φροντίζεις είναι η τοποθέτηση τακτικού διοικητή. Ο κυβερνήτης του Ναβαρίνου F461 είχε αρκετά καθήκοντα με τα του πλοίου του. Ήταν επομένως βασικό να υπάρχει άλλος αξιωματικός – τουλάχιστον πλοίαρχος – που θα εκτελούσε καθήκοντα τακτικού διοικητή και μόνον. Κι εδώ το λάθος ήταν καθαρά του ΓΕΝ.
Περί το μεσημέρι το τουρκικό ΥΠΕΞ ζητά από τον Έλληνα πρέσβη στην Άγκυρα την επάνοδο στο προηγούμενο καθεστώς (status quo ante). Το απόγευμα ο Τούρκος ΥΠΕΞ δηλώνει ότι υπάρχουν στο Αιγαίο και άλλα νησιά, μικρονήσια, βραχονησίδες και βράχοι των οποίων το νομικό καθεστώς διέπεται από ασάφεια. Παράλληλα, στις Βρυξέλες, ο Αμερικανός Μόνιμος Αντιπρόσωπος στο ΝΑΤΟ συναντά τον Έλληνα ομόλογό του και του προτείνει επιστροφή στο status quo ante. Αυτήν την πρόθεση των ΗΠΑ να ζητήσουν να αποσυρθεί το άγημα από τα Ίμια για αποκλιμάκωση της έντασης, κοινοποιεί στο ΥΠΕΞ, ο Έλληνας Μόνιμος Αντιπρόσωπος στο ΝΑΤΟ. Το ίδιο απόγευμα o ΥΠΕΞ (Θ. Πάγκαλος) δήλωνε στη Βουλή: «Η Ελλάδα δεν προτίθεται τώρα να ασκήσει το δικαίωμά της για επέκταση των χωρικών υδάτων». Ποιος ξέρει. Ίσως επρόκειτο για έναν χειρισμό που είχε σκοπό τον κατευνασμό της τουρκικής πλευράς σε μια προσπάθεια να αποτραπεί η κρίση. Για αυτούς που διαβάζουν πίσω από τις γραμμές, ο τότε υπουργός Εξωτερικών έδινε το σήμα στην Άγκυρα ότι η μόνη επιλογή της Αθήνας ήταν η αποκλιμάκωση, γεγονός που η τουρκική πλευρά αξιοποίησε. Λίγο αργότερο οι Τούρκοι αποβίβασαν ομάδα κομάντος στη δυτική Ίμια…
Το ολίσθημα είχε πραγματικά βαρύνουσα σημασία. Διότι την ώρα που η Άγκυρα ισχυριζόταν ότι τα Ιμια ήταν αναπόσπαστο τμήμα της τουρκικής επικράτειας, η ελληνική κυβέρνηση έδινε την εντύπωση ότι η μόνη επιλογή της ήταν η αποκλιμάκωση.
Στις 23:30 ο Perry και ο στρατηγός Τζον Σαλικασβίλι (Αμερικανός ΑΓΕΕΘΑ) γνωστοποιούν στον Γεράσιμο Αρσένη την αρνητική τουρκική απάντηση στην ελληνική πρόταση αποκλιμάκωσης της κρίσης, μη αποδεχόμενοι την αποχώρηση μόνο των πλοίων και του αγήματος, επιμένοντας και στην απομάκρυνση της σημαίας.
«ΑΠΟ : ΓΕΝ
ΠΡΟΣ : Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟ, A/T ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ, ΤΠΚ ΞΕΝΟΣ, ΚΦ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ, ΚΦ ΠΥΡΠΟΛΗΤΗΣ
INFO ΓΕΕΘΑ, ΕΘΚΕΠΙΧ, ΑΣ, ΝΔΑ
ΑΠΟΡΡΗΤΟ
ΘΕΜΑ: ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΠΛΟΙΩΝ
ΓΙΑ ΚΑΛΥΨΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ ΕΚΤΕΛΕΣΘΟΥΝ ΤΑ ΑΚΟΛΟΥΘΑ:
Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟ – ΤΠΚ ΞΕΝΟΣ ΠΛΕΥΣΟΥΝ ΚΑΙ ΑΓΚΙΣΤΡΩΘΟΥΝ ΚΑΛΟΛΙΜΝΟ ΜΕ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΒΟΛΗΣ Κ/Β
Κ/Φ ΠΥΡΠΟΛΗΤΗΣ – Κ/Φ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ Φ/Γ YAVUZ – ΤΠΚ FIRTINA ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ ΑΠΟ ΙΣΧΥΟΝ ΤΟΥΣ ΕΧΟΝΤΑΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑ ΒΟΛΗΣ ΠΒ ΠΑΡΕΜΠΟΔΙΣΟΥΝ / ΑΠΟΤΡΕΠΟΝΤΑΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΙΣ ΝΗΣΙΔΕΣ ΙΜΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΩΡΙΚΑ ΥΔΑΤΑ.
ΤΑΚΤΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΠΛΟΙΩΝ ΠΟΥ ΔΡΟΥΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΙΜΙΑ ΥΠΟ ΚΥΒΕΡΝΗΤΗ Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟ.
Α/Τ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΠΛΕΥΣΕΙ ΓΙΑ ΕΝΤΟΠΙΣΜΟ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ Φ/Γ EGE ΠΟΥ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙΤΑΙ ΑΠΟ Τ/Α ΠΗΓΑΣΟΣ .
ΛΟΙΠΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΓΝΩΣΘΟΥΝ ΜΕ ΝΕΩΤΕΡΟ.»
«ΑΠΟ ΓΕΝ
ΠΡΟΣ ΜΥΚ
INFO ΓΕΕΘΑ, ΕΘΚΕΠΙΧ, AΣ, Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟ, ΚΦ ΠΥΡΠΟΛΗΤΗΣ
ΘΕΜΑ: ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΜΥΚ
ΣΧΕΤ: ΓΕΝ 281622 Ζ ΙΑΝ 96
ΠΑΡΑΓΡ. 1Γ ΣΧΕΤ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ ΩΣ ΚΑΤΩΤΕΡΩ:
1Γ ΕΑΝ ΔΕΝ (ΑΡΝ) ΕΠΙΤΕΥΧΘΕΙ ΑΠΟΤΡΟΠΗ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΒΟΛΗ ΚΑΙ ΕΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΒΟΛΗ ΕΝΑΝΤΙΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΟΥΝΤΩΝ ΑΠΟΒΙΒΑΣΗ.
ΚΦ ΠΥΡΠΟΛΗΤΗΣ ΜΕΡΙΜΝΗΣΕΙ ΓΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΤΟΙΧΕΙΟΥ MYK.»
Εδώ η αποδέσμευση των κανόνων εμπλοκής είναι εντελώς ξεκάθαρη. Όμως το ΚΥΣΕΑ δεν έχει – ακόμα – συνεδριάσει…
Τετάρτη 31 Ιανουαρίου: Στις 00:13 το ΓΕΝ εκδίδει το εξής σήμα:
«ΑΠΟ ΓΕΝ
ΠΡΟΣ ΓΕΕΘΑ
INFO ΕΘΚΕΠΙΧ, ΓΕΑ Α2, ΓΕΣ/ΚΕΠΙΧ, 1H ΣΤΡΑΤΙΑ, ΑΣ, ATA A2, ΑΣΔΕΝ, ΝΔΑ, ΔΑ, ΔΥ, ΔΝΑΡ, ΔΠΑ, ΔΤΣ, ΝΔΒΕ, ΝΔΙ, Φ/Γ ΝΑΒΑΡΙΝΟΝ
ΘΕΜΑ: ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΣ ΓΙΑ ΩΡΑ 302300Β
Α. ΟΜΑΔΑ ΑΠΟΤΕΛΟΥΜΕΝΗ ΑΠΟ 3 Φ/Γ (YAVUZ F-240, EGE F-256, TRAKYA HISAR P-111, DEMIR HISAR P-112), 4 ΣΓ (67,56,62,32) ΕΥΡΙΣΚΕΤΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΚΑΛΥΜΝΟΥ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΒΡΑΧΟΝΗΣΙΔΩΝ ΙΜΙΑ.
Β. 2 ΤΠΚ (DOGAN P-340, RUZGAR P-344) ΕΥΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΝΟΤΙΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΝΗΣΟΥ ΛΕΣΒΟΥ ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΝΟΤΙΑ.
Γ. Ρ/Κ DARIKA (A-578), Κ/Φ YAR HISAR (P-113) ΕΥΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΠΡΟΣΒΑΣΕΙΣ ΚΟΛΠΟΥ ΣΜΥΡΝΗΣ ΚΑΙ ΚΙΝΟΥΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ.
Δ. 2 Φ/Γ (TURGUT REIS F-241, AK DENIZ F-257), 2 Α/Τ (YUCETEPE D-345, ΚΑΙ 1 ΦΡΑΜ) ΕΥΡΙΣΚΕΤΑΙ ΒΟΡΕΙΑ ΣΚΥΡΟΥ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΝΟΤΙΑ.
Ε. Υ/Φ VAN (A-597) ΕΥΡΙΣΚΕΤΑΙ ΒΟΡΕΙΑ ΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΝΟΤΙΑ.
ΣΤ. 1 Φ/Γ (ΑΓΝΩΣΤΩΝ ΛΟΙΠΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ) ΕΥΡΙΣΚΕΤΑΙ ΝΟΤΙΟΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΧΙΟΥ ΠΡΟΕΡΧΟΜΕΝΗ ΑΠΟ ΒΟΡΕΙΑ ΧΙΟΥ ΚΑΤΕΥΘΥΝΕΤΑΙ ΝΟΤΙΑ.
Ζ. 1 ΑΚΤ (SG-61) ΕΥΡΙΣΚΕΤΑΙ ΚΟΛΠΟ CESNE.
Η. 1 ΑΚΤ (SG-68) ΕΥΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟ KUSADASI.».
Το σήμα αυτό δείχνει ολοκάθαρα σε τι κατάσταση βρίσκονταν οι Ένοπλες Δυνάμεις – ειδικότερα το Ναυτικό – και δε νομίζουμε ότι χρειάζεται να την διευκρινίσουμε. Όλοι μπορούμε να αντιληφθούμε ότι ήσαν ένα βήμα πριν αρχίσουν οι πολεμικές επιχειρήσεις. Απλώς να «μεταφράσουμε» τα αρχικά που χρησιμοποιούνται. Έχουμε λοιπόν και λέμε: ΕΘΚΕΠΙΧ= Εθνικό Κέντρο Επιχειρήσεων, ΑΣ= Αρχηγείο Στόλου, ΑΤΑ= Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας, ΝΔΑ= Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου, ΔΑ= Διοίκηση Αντιτορπιλικών, ΔΥ= Διοίκηση Υποβρυχίων, ΔΝΑΡ= Διοίκηση Ναρκοπολέμου, ΔΠΑ= Διοίκηση Πλοίων Απόβασης, ΔΤΣ= Διοίκηση Ταχέων Σκαφών, ΝΔΒΕ= Ναυτική Διοίκηση Βορείου Ελλάδος και ΝΔΙ= Ναυτική Διοίκηση Ιονίου.
Αντίθετα με τις Ένοπλες Δυνάμεις η πολιτική ηγεσία μοιάζει σαν να βρίσκεται στον κόσμο της… Μισή ώρα μετά τα μεσάνυχτα συγκαλείται σύσκεψη της κυβερνητικής επιτροπής (όχι ΚΥΣΕΑ) στο γραφείο του πρωθυπουργού στη Βουλή. Ο υπουργός Εξωτερικών φτάνει καθυστερημένος επειδή συμμετείχε εμφανιζόταν σε talk show στον τηλεοπτικό σταθμό Mega. «Η σύσκεψη άρχισε παρά την απουσία του κ. Πάγκαλου, ο οποίος έφτασε λίγο αργότερα γιατί είχε συνέντευξη στην τηλεόραση για το συγκεκριμένο θέμα, συνέντευξη που θεώρησα σκόπιμη για λόγους ενημέρωσης της κοινής γνώμης», αναφέρει -σχεδόν απολογούμενος για την άστοχη επιλογή του τότε υπουργού Εξωτερικών- ο κ. Κώστας Σημίτης στο βιβλίο του «πολιτική για μια δημιουργική Ελλάδα».
Ο τότε πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Αθήνα κ. Τόμας Νάιλς αναφέρει ότι ο κ. Πάγκαλος είχε δηλώσει ορθά κοφτά στο Mega: «Είπα στους Τούρκους και στις ΗΠΑ ότι δεν σχεδιάζουμε επέκταση (σσ. εννοεί των ελληνικών χωρικών υδάτων) τώρα».
Το τηλεγράφημα του πρεσβευτή των ΗΠΑ στην Αθήνα το 1996 έκλεινε με το εξής σχόλιο: «Οι συνεργάτες του κ. Πάγκαλου μας είπαν ότι τα σχόλιά του για το θέμα της επέκτασης των ελληνικών χωρικών υδάτων στα 12 ν.μ. αποσκοπούσαν να καθησυχάσουν την Τουρκία. Όποιες κι αν ήταν οι προηγούμενες σκέψεις του σε αυτό το θέμα, πιστεύουμε ότι ένα μάθημα που ο κ. Πάγκαλος φαίνεται να έμαθε από την υπόθεση των Ιμίων είναι ότι δεν είναι προς το συμφέρον της Ελλάδας είτε να μιλάει είτε να απειλεί ότι θα επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ναυτικά μίλια»…
Κάπως έτσι, ενταφιάστηκε η προοπτική επέκτασης της ελληνικής αιγιαλίτιδας ζώνης. Ήταν μία από τις άμεσες συνέπειες της κρίσης των Ιμίων.
Ο αρχηγός της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ΕΥΠ) – ο πρώην ΑΓΕΝ ναύαρχος Λεωνίδας Βασιλικόπουλος – που βρίσκεται στον προθάλαμο, με σκοπό να ενημερώσει τους συσκεπτόμενους, δεν καλείται να συμμετάσχει στην σύσκεψη της κυβερνητικής επιτροπής! Ο αρχηγός ΓΕΕΘΑ ενημέρωσε την πολιτική ηγεσία επί της τακτικής κατάστασης και όπως αναφέρει ο ίδιος, ζήτησε την εφαρμογή κανόνων εμπλοκής για να πάρει την απάντηση από τον υπουργό Εθνικής Άμυνας: «Αρχηγέ, άφησε τώρα τους κανόνες εμπλοκής, εδώ έχουμε διαπραγματεύσεις». Ο υπουργός Εξωτερικών ενημερώνει τους παρευρισκομένους ότι είχε συμφωνήσει με τους Αμερικανούς για απομάκρυνση των πλοίων και του αγήματος, όχι όμως και της σημαίας. Οι Τούρκοι και οι Αμερικανοί επέμεναν και για τη σημαία, ενώ εμείς τους ζητούσαμε προθεσμία ολίγων ημερών. Κατά το ναύαρχο Λυμπέρη ο πρωθυπουργός τον ρώτησε: «Κύριε Λυμπέρη, είναι σοβαρό πράγμα για τις Ε.Δ. να πάρουμε τη σημαία;». Αυτός του απαντά: «Είναι πολύ σοβαρό. Οι αξιωματικοί ορκιζόμαστε στη σημαία...», για να πάρει την ανταπάντηση: «Eίσθε συναισθηματικός και υπερβολικός».
Πάγκαλος: Οι ισχυροί άνεμοι θα καταστρέψουν σύντομα τη σημαία και η Ελλάδα δεν θα την αντικαταστήσει
Στο βιβλίο του «Ίμια, τα απόρρητα τηλεγραφήματα των Αμερικανών», ο Μιχάλης Ιγνατίου γράφει:
Στις 02:42 της 31ης Ιανουαρίου (1996), ο Αμερικανός διπλωμάτης Κέρι Κάβανο, ενημερώνει την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα ότι στην διάρκεια της διαπραγμάτευσης, ο Θεόδωρος Πάγκαλος τοποθετήθηκε και στο θέμα της σημαίας, αλλά και στο άλλο μεγάλο ζήτημα, αυτό της επέκτασης των χωρικών υδάτων, όπου επίσης υποχώρησε. Ο κ. Κάβανο, έγραψε τα εξής, σε εμπιστευτικό τηλεγράφημα, που υπέγραψε ο τότε υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Γουόρεν Κρίστοφερ:
Ημερομηνία: 31 Ιανουαρίου 1996, Ωρα 02:42
Από: Υπουργό Εξωτερικών Στέιτ Ντιπάρτμεντ, Ουάσιγκτον
Προς: Πρεσβεία ΗΠΑ, Αθήνα, Άμεση παράδοση
Θέμα: Επίσημα – Ανεπίσημα
1. Διαβάθμιση από διευθυντή Νοτιοανατολικών Υποθέσεων Κέρι Κάβανο
2. Τηλεφωνήματα προς Σημίτη και άλλους: τα σημεία συζήτησης που σας αποστείλαμε νωρίτερα χρησιμοποιήθηκαν στο τηλεφώνημα του Προέδρου Κλίντον προς τον πρωθυπουργό Σημίτη και αποτέλεσαν τη βάση των σημείων συζήτησης που χρησιμοποιήθηκαν στα τηλεφωνήματα του Υπουργού (Εξωτερικών των ΗΠΑ) προς τον Πάγκαλο και του Υπουργού Άμυνας Πέρι προς τον Αρσένη. Τα ίδια ουσιαστικά σημεία συζήτησης χρησιμοποιήθηκαν επίσης στο τηλεφώνημα του Προέδρου προς τον Ντεμιρέλ, στο τηλεφώνημα του Υπουργού (Εξωτερικών) προς τον Μπαϊκάλ και στο τηλεφώνημα του στρατηγού Σαλικασβίλι προς τον στρατηγό Καρανταγί. Προς το παρόν έχουμε μόνο μια μικρή περιγραφή της κλήσης προς τον Πάγκαλο, η οποία έχει ως εξής:
Σε απάντηση στα σχόλια του Υπουργού (Εξωτερικών Κρίστοφερ), ο Πάγκαλος είπε ότι, σε ομιλία που είχε μόλις εκφωνήσει στη Βουλή, είχε επαναλάβει ότι η Ελλάδα δεν είχε την πρόθεση να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα πέραν των 6 (έξι) μιλίων. Τόνισε στον Υπουργό (Εξωτερικών Κρίστοφερ) ότι ήλπιζε πως αυτό θα έχει καθησυχάσει τις τουρκικές ανησυχίες ως προς το σημείο αυτό. Είπε ότι τα ελληνικά στρατεύματα στα Ίμια θα αποσύρονταν στις 31 Ιανουαρίου, αλλά η σημαία θα παρέμενε. Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι ανέμενε πως οι ισχυροί άνεμοι θα κατέστρεφαν σύντομα τη σημαία και ότι η Ελλάδα δεν θα την αντικαθιστούσε.
3. Συγχαρητήριο μήνυμα στον Πάγκαλο: διαβιβάσθηκε σήμερα μέσω του μηνύματος 17018 του Στέιτ Ντιπάρτμεντ».
ΥΠΟΓΡΑΦΗ: Κρίστοφερ».
Το αντιτορπιλικό Θεμιστοκλής 221, η φρεγάτα Ναβαρίνο F461, οι πυραυλάκατοι Μυκόνιος Ρ22, Ξένος Ρ27, Σταράκης Ρ29 και οι κανονιοφόροι Πυρπολητής Ρ57 και Πολεμιστής Ρ61. Συνολικά διέθεταν σε πυροβόλα: 2 των 5 ιντσών, 9 των 3 ιντσών και 2 των 40mm. Σε κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας- επιφανείας: 16 Harpoon, 4 Exocet MM38 και 12 Penguin Mk2. Από την πλευρά των Τούρκων ήσαν: Οι φρεγάτες Trakya F254, Ege F256 και Yavuz F240. Οι πυραυλάκατοι Gurbet P346 και Firtina P347 και οι κανονιοφόροι Sultanhisar P111 και Demirhisar P112. Ο οπλισμός τους ήταν σε πυροβόλα: 3 των 5 ιντσών, 2 των 3 ιντσών, 2 των 40mm και 4 ( 2 διπλά) των 35mm. Από κατευθυνόμενα βλήματα είχαν 28 Harpoon. Δεν αναφέρουμε τα περιπολικά, ελληνικά και τουρκικά, που βρίσκονταν στην περιοχή επειδή λόγω της θαλασσοταραχής που επικρατούσε αυτά είχαν αποσυρθεί σε λιμάνια.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΓΡΕΒΕΝΙΩΤΗΣ.
https://kalymnos-news.gr/
https://www.protothema.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου