Την δημιουργία ανεξάρτητου τουρκοκυπριακού κράτος, εντός της ΕΕ προτείνει μεταξύ άλλων το πανίσχυρο Αμερικανικό think tank Internationa lCrisis Croup, ενθαρρύνοντας και τις δυο πλευρές, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, "να σπάσουν τα παλαιά ταμπού και να διερευνήσουν όλες τις δυνατές επιλογές για την διευθέτηση/επίλυση του Κυπριακού".
Σύμφωνα με την 50σέλιδη έκθεση, που δόθηκε στην δημοσιότητα στις 14 Μαρτίου 2014 "οι δύο πλευρές θα πρέπει να εξετάσουν σε ανεπίσημο διμερές επίπεδο το ενδεχόμενο συμφωνίας για την ανεξαρτησία των τουρκοκυπρίων εντός της ΕΕ. Το πόσο εφικτό ή όχι είναι ένα τέτοιο ενδεχόμενο εξαρτάται από το αν θα συμφωνήσουν οι ελληνοκύπριοι, οι οποίοι ως κράτος μέλος της Ε.Ε διατηρούν το δικαίωμα της αρνησικυρίας προς ένα νέο υποψήφιο κράτος μέλος".
ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΑΣ ΣΥΡΙΟΠΟΥΛΟΥ.
Για να πάρουν το "ναι" της ελληνοκυπριακής πλευράς, η τουρκοκυπριακή πλευρά και η Τουρκία, όπως σημειώνει η έκθεση "πρέπει να προσφέρει πολλά: Να επιστρέψει κατεχόμενα εδάφη, όπως την Αμμόχωστο, να εγκαταλειφθούν οι διεθνείς εγγυήσεις από το 1960, να καταβληθούν εκατέρωθεν αποζημιώσεις στο πλαίσιο μιας συνολικής συμφωνίας για τις περιουσίες, να εγκαταλειφθούν οι αξιώσεις για εξαιρέσεις στο ευρωπαϊκό δίκαιο, κάτι που θα εμπόδιζε -μετά την διευθέτηση του ζητήματος- την όποια κυπριακή αγορά ακινήτων στο οποιοδήποτε μελλοντικό Τουρκοκυπριακό κράτος και να αναγνωρίσουν τον πλήρη ελληνοκυπριακό έλεγχο των χωρικών υδάτων στα νότια του νησιού, όπου υπάρχουν αποθέματα φυσικού αερίου".
Κάνοντας μια ανασκόπηση των άκαρπων διαπραγματεύσεων μέχρι σήμερα, η Ομάδα διαχείρισης Διεθνών Κρίσεων επιχειρηματολογεί με την 50σελιδη έκθεση ότι "η σημερινή κυπριακή Δημοκρατία και μια νέα Τουρκική Δημοκρατία της Βορείου Κύπρου, πλάι-πλάι στην ΕΕ μπορεί να προσφέρουν στους ελληνοκύπριους και αντίστοιχα στους τουρκοκύπριους πολλά από αυτά που πραγματικά επιθυμούν, χωρίς ως εκ τούτου ομοσπονδιακή κυβέρνηση με εθνοτικές ποσοστώσεις, και τυχόν εμπλοκή του ευρωπαϊκού δικαστηρίου ανθρωπίνων δικαιωμάτων". Η ίδρυση τουρκοκυπριακού ανεξάρτητου κράτους, κατά την εκτίμηση των συντακτών της έκθεσης, θα διευκολύνει την επίλυση του ζητήματος των περιουσιών που ανήκουν σε ελληνοκυπρίους, ενώ παράλληλα θα θέσει τα δικά του όρια στους νέους τούρκους "έποικους" από την ενδοχώρα. Στην άμυνα, Τουρκία και οι Τουρκοκύπριοι θα έχουν κάτι αντίστοιχο με την ΕΕ, καταλήγοντας η έκθεση ότι με την διευθέτηση του ζητήματος, θα ανοίξει και πάλι ο δρόμος για την ένταξη της Τουρκίας στην Ε.Ε.
Η έκθεση του ισχυρού ThinkTank παρουσιάζει και την εκδοχή της μη επίλυσης/διευθέτησης του κυπριακού, υπογραμμίζοντας τις επιπτώσεις ενός τέτοιου ενδεχόμενου. Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι "χωρίς τη διευθέτηση , οι τριβές θα συνεχιστούν. Η σχέση της Τουρκίας με την ΕΕ θα παραμείνει ως έχει (αποκλεισμένη) και η ΕΕ και το ΝΑΤΟ δεν θα έχουν την δυνατότητα να συνεργάζονται επίσημα, λόγω της διπλωματικής κόντρας μεταξύ κυπριακής Δημοκρατίας και Τουρκίας, μέλη και οι δυο σε έναν μόνο από τους εν λόγω οργανισμούς. Οι Τουρκοκύπριοι θα ζουν σε μια αδικαιολόγητες απομόνωση, ενώ οι ελληνοκύπριοι θα υποστούν μια βαθύτερη οικονομική ύφεση, μεγαλύτερη στέρηση των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, εμπόδια με μεγάλο κόστος στην διαδρομή για την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου, μειώνοντας την επιρροή της Τουρκίας, και, ίσως το χειρότερο από όλα, μια αόριστη αβεβαιότητα".
Το διεθνές ινστιτούτο προχώρα σε συστάσεις προς τις δυο πλευρές ξεχωριστά στην ελληνοκυπριακή και αντίστοιχα στην τουρκοκυπριακή, καθώς και στην ελληνική και τουρκική
Συστάσεις προς τους ηγέτες των δυο κοινοτήτων στην Κύπρο, την ελληνική και τουρκική ηγεσία
1 . Να ενθαρρύνουν μια πιο ανοιχτή συζήτηση προς όλες τις μορφές διευθέτησης του κυπριακού, ιδίως προς ένα ανεξάρτητο Τουρκοκυπριακό κράτος, εντός της ΕΕ.
2 . Χωρίς καθυστέρηση, συνέχεια των άμεσων επαφών μεταξύ όλων των πλευρών, ιδίως με επισκέψεις των ελληνοκύπριων και Τουρκοκύπριων επικεφαλής των διαπραγματεύσεων στην Άγκυρα και την Αθήνα .
3 . Να ενθαρρύνουν τους βουλευτές, τους επιχειρηματίες, τους εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης και τους ακαδημαϊκούς για την ανταλλαγή επισκέψεων .
Προς τους ηγέτες της ελληνοκυπριακής πλευράς:
4 . Να διερευνήσουν, παράλληλα με τις συζητήσεις για την ομοσπονδιακή επανένωση, ένα πλήρες φάσμα επιλογών στο πλαίσιο της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της αναγνώρισης ενός ανεξάρτητου τουρκοκυπριακού κράτους.
5 . Να βρουν νέους τρόπους συνεργασίας με τους τουρκοκυπριακούς θεσμούς, ξεκινώντας με την άρση εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας των εμποδίων για απευθείας εμπόριο των τουρκοκυπρίων με την ΕΕ.
Προς τους ηγέτες της τουρκοκυπριακής κοινότητας:
6 . Η διοίκηση και η νομοθεσία να είναι σύμφωνα με το κοινοτικό κεκτημένο της ΕΕ.
7 . Ανταπόδοση στις ελληνοκυπριακές προσπάθειες για εξομάλυνση στις επίσημες επαφές
Προς την κυβέρνηση της Τουρκίας :
8 . Να διασφαλίσει μια σταθερή ροή των καθησυχαστικών μηνυμάτων και συναντήσεων με τους ελληνοκύπριους αξιωματούχους και τους διαμορφωτές της κοινής γνώμης, ώστε να πείσει την ελληνοκυπριακή κοινότητα στο σύνολό της ότι η Τουρκία επιδιώκει μια δίκαιη και μακρόπνοη λύση.
9 . Να σταματήσει τις προσπάθειες για την μονομερή διεθνή αναγνώριση των Τουρκοκυπριακών θεσμών, διερευνώντας με τους Ελληνοκυπρίους των πλήρες φάσμα των επιλογών για μια διευθέτηση, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας ενός ανεξάρτητου τουρκοκυπριακού κράτους εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
10 . Εξομάλυνση των εμπορικών σχέσεων με τους ελληνοκυπρίους.
Προς την Ελλάδα:
11. Να υπογραμμίσει στην Άγκυρα την ελληνοκυπριακή ειλικρινή στάση στην αναζήτηση μιας συμφωνίας και να σκιαγραφήσει τον τρόπο με τον οποίο η Τουρκία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει νέα δημόσια προβολή της στους ελληνοκύπριας για την προώθηση μιας διευθέτησης.
Προς τον ΟΗΕ, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Μεγάλη Βρετανία, και την διεθνή κοινότητα:
12. Να στηρίξει τις συνομιλίες για διευθέτηση μεταξύ των δύο κοινοτήτων και με την ευρύτερη συμμετοχή των εκπροσώπων της Τουρκίας και την Ελλάδα.
13. Η ΕΕ θα πρέπει να προετοιμαστεί να ενημερώσει τις πλευρές, αν ζητηθεί, σχετικά με το πώς εναλλακτικές λύσεις θα μπορούσαν να είναι σύμφωνες με τις ευρωπαϊκές νόρμες, όπως πχ η δημιουργία ενός ανεξάρτητου τουρκοκυπριακού κράτους εντός της ΕΕ.
14. Να κρατήσουν ανοιχτή την κυπριακή ατζέντα σε όλες τις μορφές διευθέτησης στις οποίες όλες οι πλευρές μπορούν να συμφωνήσουν, και να προσφερθούν να στείλουν τα μηνύματα σχετικά με τη διαιτησία και τις εκκρεμείς διαφορές μεταξύ των πλευρών.
http://amina-politiki.blogspot.gr/
Σύμφωνα με την 50σέλιδη έκθεση, που δόθηκε στην δημοσιότητα στις 14 Μαρτίου 2014 "οι δύο πλευρές θα πρέπει να εξετάσουν σε ανεπίσημο διμερές επίπεδο το ενδεχόμενο συμφωνίας για την ανεξαρτησία των τουρκοκυπρίων εντός της ΕΕ. Το πόσο εφικτό ή όχι είναι ένα τέτοιο ενδεχόμενο εξαρτάται από το αν θα συμφωνήσουν οι ελληνοκύπριοι, οι οποίοι ως κράτος μέλος της Ε.Ε διατηρούν το δικαίωμα της αρνησικυρίας προς ένα νέο υποψήφιο κράτος μέλος".
ΤΗΣ ΔΕΣΠΟΙΝΑΣ ΣΥΡΙΟΠΟΥΛΟΥ.
Για να πάρουν το "ναι" της ελληνοκυπριακής πλευράς, η τουρκοκυπριακή πλευρά και η Τουρκία, όπως σημειώνει η έκθεση "πρέπει να προσφέρει πολλά: Να επιστρέψει κατεχόμενα εδάφη, όπως την Αμμόχωστο, να εγκαταλειφθούν οι διεθνείς εγγυήσεις από το 1960, να καταβληθούν εκατέρωθεν αποζημιώσεις στο πλαίσιο μιας συνολικής συμφωνίας για τις περιουσίες, να εγκαταλειφθούν οι αξιώσεις για εξαιρέσεις στο ευρωπαϊκό δίκαιο, κάτι που θα εμπόδιζε -μετά την διευθέτηση του ζητήματος- την όποια κυπριακή αγορά ακινήτων στο οποιοδήποτε μελλοντικό Τουρκοκυπριακό κράτος και να αναγνωρίσουν τον πλήρη ελληνοκυπριακό έλεγχο των χωρικών υδάτων στα νότια του νησιού, όπου υπάρχουν αποθέματα φυσικού αερίου".
Κάνοντας μια ανασκόπηση των άκαρπων διαπραγματεύσεων μέχρι σήμερα, η Ομάδα διαχείρισης Διεθνών Κρίσεων επιχειρηματολογεί με την 50σελιδη έκθεση ότι "η σημερινή κυπριακή Δημοκρατία και μια νέα Τουρκική Δημοκρατία της Βορείου Κύπρου, πλάι-πλάι στην ΕΕ μπορεί να προσφέρουν στους ελληνοκύπριους και αντίστοιχα στους τουρκοκύπριους πολλά από αυτά που πραγματικά επιθυμούν, χωρίς ως εκ τούτου ομοσπονδιακή κυβέρνηση με εθνοτικές ποσοστώσεις, και τυχόν εμπλοκή του ευρωπαϊκού δικαστηρίου ανθρωπίνων δικαιωμάτων". Η ίδρυση τουρκοκυπριακού ανεξάρτητου κράτους, κατά την εκτίμηση των συντακτών της έκθεσης, θα διευκολύνει την επίλυση του ζητήματος των περιουσιών που ανήκουν σε ελληνοκυπρίους, ενώ παράλληλα θα θέσει τα δικά του όρια στους νέους τούρκους "έποικους" από την ενδοχώρα. Στην άμυνα, Τουρκία και οι Τουρκοκύπριοι θα έχουν κάτι αντίστοιχο με την ΕΕ, καταλήγοντας η έκθεση ότι με την διευθέτηση του ζητήματος, θα ανοίξει και πάλι ο δρόμος για την ένταξη της Τουρκίας στην Ε.Ε.
Η έκθεση του ισχυρού ThinkTank παρουσιάζει και την εκδοχή της μη επίλυσης/διευθέτησης του κυπριακού, υπογραμμίζοντας τις επιπτώσεις ενός τέτοιου ενδεχόμενου. Αναφέρει χαρακτηριστικά ότι "χωρίς τη διευθέτηση , οι τριβές θα συνεχιστούν. Η σχέση της Τουρκίας με την ΕΕ θα παραμείνει ως έχει (αποκλεισμένη) και η ΕΕ και το ΝΑΤΟ δεν θα έχουν την δυνατότητα να συνεργάζονται επίσημα, λόγω της διπλωματικής κόντρας μεταξύ κυπριακής Δημοκρατίας και Τουρκίας, μέλη και οι δυο σε έναν μόνο από τους εν λόγω οργανισμούς. Οι Τουρκοκύπριοι θα ζουν σε μια αδικαιολόγητες απομόνωση, ενώ οι ελληνοκύπριοι θα υποστούν μια βαθύτερη οικονομική ύφεση, μεγαλύτερη στέρηση των δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, εμπόδια με μεγάλο κόστος στην διαδρομή για την εκμετάλλευση του φυσικού αερίου, μειώνοντας την επιρροή της Τουρκίας, και, ίσως το χειρότερο από όλα, μια αόριστη αβεβαιότητα".
Το διεθνές ινστιτούτο προχώρα σε συστάσεις προς τις δυο πλευρές ξεχωριστά στην ελληνοκυπριακή και αντίστοιχα στην τουρκοκυπριακή, καθώς και στην ελληνική και τουρκική
Συστάσεις προς τους ηγέτες των δυο κοινοτήτων στην Κύπρο, την ελληνική και τουρκική ηγεσία
1 . Να ενθαρρύνουν μια πιο ανοιχτή συζήτηση προς όλες τις μορφές διευθέτησης του κυπριακού, ιδίως προς ένα ανεξάρτητο Τουρκοκυπριακό κράτος, εντός της ΕΕ.
2 . Χωρίς καθυστέρηση, συνέχεια των άμεσων επαφών μεταξύ όλων των πλευρών, ιδίως με επισκέψεις των ελληνοκύπριων και Τουρκοκύπριων επικεφαλής των διαπραγματεύσεων στην Άγκυρα και την Αθήνα .
3 . Να ενθαρρύνουν τους βουλευτές, τους επιχειρηματίες, τους εκπροσώπους των μέσων ενημέρωσης και τους ακαδημαϊκούς για την ανταλλαγή επισκέψεων .
Προς τους ηγέτες της ελληνοκυπριακής πλευράς:
4 . Να διερευνήσουν, παράλληλα με τις συζητήσεις για την ομοσπονδιακή επανένωση, ένα πλήρες φάσμα επιλογών στο πλαίσιο της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της αναγνώρισης ενός ανεξάρτητου τουρκοκυπριακού κράτους.
5 . Να βρουν νέους τρόπους συνεργασίας με τους τουρκοκυπριακούς θεσμούς, ξεκινώντας με την άρση εκ μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας των εμποδίων για απευθείας εμπόριο των τουρκοκυπρίων με την ΕΕ.
Προς τους ηγέτες της τουρκοκυπριακής κοινότητας:
6 . Η διοίκηση και η νομοθεσία να είναι σύμφωνα με το κοινοτικό κεκτημένο της ΕΕ.
7 . Ανταπόδοση στις ελληνοκυπριακές προσπάθειες για εξομάλυνση στις επίσημες επαφές
Προς την κυβέρνηση της Τουρκίας :
8 . Να διασφαλίσει μια σταθερή ροή των καθησυχαστικών μηνυμάτων και συναντήσεων με τους ελληνοκύπριους αξιωματούχους και τους διαμορφωτές της κοινής γνώμης, ώστε να πείσει την ελληνοκυπριακή κοινότητα στο σύνολό της ότι η Τουρκία επιδιώκει μια δίκαιη και μακρόπνοη λύση.
9 . Να σταματήσει τις προσπάθειες για την μονομερή διεθνή αναγνώριση των Τουρκοκυπριακών θεσμών, διερευνώντας με τους Ελληνοκυπρίους των πλήρες φάσμα των επιλογών για μια διευθέτηση, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας ενός ανεξάρτητου τουρκοκυπριακού κράτους εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
10 . Εξομάλυνση των εμπορικών σχέσεων με τους ελληνοκυπρίους.
Προς την Ελλάδα:
11. Να υπογραμμίσει στην Άγκυρα την ελληνοκυπριακή ειλικρινή στάση στην αναζήτηση μιας συμφωνίας και να σκιαγραφήσει τον τρόπο με τον οποίο η Τουρκία θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει νέα δημόσια προβολή της στους ελληνοκύπριας για την προώθηση μιας διευθέτησης.
Προς τον ΟΗΕ, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Μεγάλη Βρετανία, και την διεθνή κοινότητα:
12. Να στηρίξει τις συνομιλίες για διευθέτηση μεταξύ των δύο κοινοτήτων και με την ευρύτερη συμμετοχή των εκπροσώπων της Τουρκίας και την Ελλάδα.
13. Η ΕΕ θα πρέπει να προετοιμαστεί να ενημερώσει τις πλευρές, αν ζητηθεί, σχετικά με το πώς εναλλακτικές λύσεις θα μπορούσαν να είναι σύμφωνες με τις ευρωπαϊκές νόρμες, όπως πχ η δημιουργία ενός ανεξάρτητου τουρκοκυπριακού κράτους εντός της ΕΕ.
14. Να κρατήσουν ανοιχτή την κυπριακή ατζέντα σε όλες τις μορφές διευθέτησης στις οποίες όλες οι πλευρές μπορούν να συμφωνήσουν, και να προσφερθούν να στείλουν τα μηνύματα σχετικά με τη διαιτησία και τις εκκρεμείς διαφορές μεταξύ των πλευρών.
http://amina-politiki.blogspot.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου