Οι υπουργοί Άμυνας Ελλάδας και Τουρκίας κατά την χθεσινή συνάντηση τους συμφώνησαν στην ανάγκη δημιουργίας Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης, μέσω τεχνικών επιτροπών εργασίας που θα συσταθούν, ύστερα και από την συμφωνία Τσίπρα -Ερντογάν στην Άγκυρα.
Για την εξέλιξη αυτή είχε λεπτομερώς προϊδεάσει ο ΥΕΘΑ κ. Αποστολάκης πριν λίγες ημέρες στα Χανιά, δηλώνοντας ότι «πρέπει να ξανανοίξει ο δίαυλος επικοινωνίας με την Τουρκία για να μειωθεί η ένταση στο Αιγαίο και για να μην υπάρξει κάποιο ατύχημα με άγνωστες συνέπειες».
Δια του τρόπου αυτού η κυβέρνηση απέκλεισε εκ των προτέρων τον μοναδικό αποτελεσματικό τρόπο μείωσης της έντασης στο Αιγαίο που είναι η καταγγελία της Τουρκίας στους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς και στο ΝΑΤΟ, (η ευκαιρία στο ΝΑΤΟ χάθηκε πριν λίγες μέρες με την άνευ προϋποθέσεων ένταξη των Σκοπίων στη Συμμαχία).
Αυτή την στιγμή, η Τουρκία με την απόλυτη στήριξη του ΝΑΤΟ τείνει να μετατρέψει το Αν. Αιγαίο σε τουρκική ιδιοκτησία. Ο «δίαυλος επικοινωνίας» που ευαγγελίζεται ο ΥΕΘΑ αποτελεί σαφή παραχώρηση και αφορά αποκλειστικά στην Πολεμική Αεροπορία, (αποφυγή ατυχήματος μεταξύ ελληνικών και τουρκικών αεροσκαφών λόγω αναχαιτίσεων) και ενδεχομένως στο Πολεμικό Ναυτικό και το ΥΕΝ (αποφυγή ατυχήματος μεταξύ πλοίων).
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζουν στο pronews βαθείς γνώστες του θέματος, για την Πολεμική Αεροπορία υπάρχουν δύο δίαυλοι επικοινωνίας:
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζουν στο pronews βαθείς γνώστες του θέματος, για την Πολεμική Αεροπορία υπάρχουν δύο δίαυλοι επικοινωνίας:
- Α. Δίαυλος CROSS- TEL μεταξύ ΑΤΑ Λάρισας και 1ου ΑΤΑ Εσκί Σεχίρ στην Τουρκία.
Ο δίαυλος αυτός εφαρμόζεται μόνον στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ και για συγκεκριμένη περιοχή ελέγχου. Για να υπάρξει ενημέρωση πτήσεων μεταξύ ΑΤΑ Λάρισας και 1ου ΑΤΑ Τουρκίας θα πρέπει να υπάρχει οπωσδήποτε συγκεκριμένη και καθορισμένη περιοχή αεροπορικού ελέγχου ενός εκάστου (AIR POLICING AREA- APA).
Διαφορετικά θα προκύψει συνδιαχείριση της περιοχής!Η Ελλάδα αυτή την στιγμή πληρώνει τις αμαρτίες της από το παρελθόν. Το 1992 στην τότε Σύνοδο Υπουργών Άμυνας του ΝΑΤΟ, η Ελλάδα δέχθηκε να γίνουν πρώτα τα αεροπορικά στρατηγεία Ελλάδας και Τουρκίας και ΜΕΤΑ να καθοριστεί η περιοχή ευθύνης του κάθε Στρατηγείου, η οποία μέχρι το 1992 ήταν το FIR Αθηνών για την Ελλάδα (περιοχή early warning 41) και το FIR Κωνσταντινούπολης για την Τουρκία. Η περιοχή ευθύνης, μετά την αποδοχή ίδρυσης του Στρατηγείου Λάρισας, καταργήθηκε στο πλαίσιο της Νέας Δομής του ΝΑΤΟ.
«Φυσικά» από το 1992 μέχρι και σήμερα δεν έχει καθοριστεί και συμφωνηθεί συγκεκριμένη περιοχή για το κάθε αεροπορικό στρατηγείο Ελλάδας και Τουρκίας. Με αποτέλεσμα το Αιγαίο να είναι ένα ξέφραγο αμπέλι στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ.
«Φυσικά» και πάλι από το 1992 όταν καταργήθηκε η περιοχή ευθύνης του Στρατηγείου της Λάρισας που ήταν το FIR Αθηνών μέχρι και σήμερα, η Τουρκία για να συμφωνήσει στη νέα περιοχή, ζητά να έχει τον έλεγχο μέχρι τη μέση του Αιγαίου.
Το 2002, επί κυβέρνησης Σημίτη, η Τουρκία, με μόνιμο υποστηρικτή και αρωγό της το ΝΑΤΟ προσπάθησαν να πείσουν το ΥΕΘΑ να αποδεχθεί ως περιοχή αεροπορικού ελέγχου της Τουρκίας (ΑΡΑ) μέχρι το μέσο του Αιγαίου, όπως φαίνεται στην χάρτη του pronews παρακάτω.
Είχε προηγηθεί το 2001 ο τουρκικός νόμος 24611/2001 με τον οποίο η Άγκυρα όρισε το μισό Αιγαίο, εντός του FIR Αθηνών ως περιοχή της Άγκυρας για σκοπούς θαλάσσιας έρευνας και διάσωσης (SAR), τον οποίο και κατοχύρωσε στον ΙΜΟ χωρίς η Ελλάδα να κουνήσει το δακτυλάκι της.
Με άλλα λόγια, η περιοχή του τουρκικού νόμου 24611/2001 ταυτίζεται με την περιοχή αεροπορικού ελέγχου (ΑΡΑ) που απαιτεί η Άγκυρα για να μετατρέψει το Αν Αιγαίο σε τουρκική επικράτεια.
Το ΥΕΘΑ το 2002 απέρριψε αυστηρά την πρόταση του ΝΑΤΟ και της Τουρκίας, επισημαίνοντας ότι οποιοδήποτε αεροσκάφος εισέρχεται στο FIR Αθηνών χωρίς κατάθεση σχεδίου πτήσεως θα αναχαιτίζεται. Παράλληλα το ΥΕΘΑ απέρριψε και τον δίαυλο επικοινωνίας cross- tel μεταξύ των ΑΤΑ Ελλάδας -Τουρκίας, τονίζοντας ότι αυτός μπορεί να λειτουργήσει μόνον μετά από κατάθεση σχεδίων πτήσης στην αποκλειστικά αρμόδια ελληνική ΥΠΑ για το FIR Αθηνών.
Στην περίπτωση κατά την οποία εφαρμοστεί τώρα ο δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ των ΑΤΑ Ελλάδας– Τουρκίας (cross- tel) για μια πλασματική και παραπλανητική μείωση της έντασης και αποφυγή αεροπορικού ατυχήματος στο Αιγαίο, χωρίς προηγουμένως να έχει καθοριστεί το FIR Αθηνών ως περιοχή αεροπορικού ελέγχου του ΑΤΑ Λάρισας και χωρίς ταυτόχρονη κατάθεση σχεδίων πτήσης στην ΥΠΑ Ελλάδας, θα προκληθεί μία εγκληματική καταστροφή στην Ελλάδα.
Και τούτο διότι το FIR Αθηνών διαγράφεται με τη σύμφωνη γνώμη της Ελλάδας λόγω cross- tel, ταυτόχρονα διαγράφονται τα δυτικά σύνορα τα Τουρκίας που είναι 6νμ από τις ακτές και θα φτάσουν μέχρι τη μέση του Αιγαίου, παρασέρνοντας και τα νησιά του Αν. Αιγαίου.
Με δυο λόγια η Τουρκία θα τα πάρει όλα ή μάλλον θα της τα δώσει η κυβέρνηση.
Ταυτόχρονα όμως τίθεται θέμα αναθεώρησης των Συνθηκών, ενώ η Τουρκία θα έχει αποκλειστικότητα στο στοιχείο του αιφνιδιασμού- βασικό κριτήριο για την έκβαση επιχειρήσεων. Τέλος τίθεται στα αζήτητα η περιοχή SAR Αθήνας που καθόρισε ο ICAO το 1958 να συμπίπτει με το FIR Αθηνών για αεροπορικά ατυχήματα
- Β. Ημερήσιο πρόγραμμα τουρκικών πτήσεων στο Αιγαίο (DFS) εντός του FIR Αθηνών.
Στην περίπτωση που τα τουρκικά DFS αποστέλλονται από την Τουρκία στο ΓΕΕΘΑ ή στο ΑΤΑ και γίνουν αποδεκτά από την πολιτική ηγεσία θα έχουν ακριβώς τις ίδιες καταστροφικές συνέπειες, όπως και ο δίαυλος επικοινωνίας cross- tel.
Παρά την αποδοχή τους από την κυβέρνηση Σημίτη το 2000 το ΥΕΘΑ απέρριψε τα τουρκικά DFS διότι η Άγκυρα θέτει στα άχρηστα όλα τα ελληνικά δικαιώματα και συμφέροντα στο σύνολο του Αιγαίου.
Όπως φαίνεται άλλωστε και σε ένα από τα πλείστα τουρκικά DFS που δημοσιεύει το pronews η Τουρκία θα ενημερώνει την Ελλάδα ΜΟΝΟΝ για τον αριθμό των αεροσκαφών που θα πετάξουν, σε ποια ευρύτερη περιοχή του Αιγαίου -Βόρειο, Κεντρικό Νότιο Αιγαίο- (λαμβάνοντας υπόψη ότι το Β. Αιγαίο φτάνει μέχρι τον Θερμαϊκό, το Κεντρικό Αιγαίο φτάνει μέχρι τη Χαλκίδα και το Βόλο και το Ν. Αιγαίο φτάνει μέχρι τον Αργοσαρωνικό και Λακωνικό κόλπο) και τίποτε άλλο.
Ούτε σημεία εισόδου και εξόδου στο FIR Αθηνών, ούτε δρομολόγιο πτήσης, ούτε αν είναι οπλισμένα, ούτε αν θα σέβονται την ελληνική κυριαρχία, ούτε την περιοχή SAR Ελλάδας.
Στην περίπτωση που τα DFS γίνουν αποδεκτά από την Αθήνα ως δίαυλος επικοινωνίας, πράγματι θα υπάρξει μείωση της έντασης στο Αιγαίο δεδομένου ότι η Τουρκία θα έχει εκπληρώσει όλους τους στόχους της.
Ωστόσο και αυτή η μείωση της έντασης θα διαρκέσει λίγο, διότι μόλις η Τουρκία πιστοποιήσει νομικά όλα αυτά τα στοιχεία, μαζί με τον «αρωγό» και προστάτη» της ΝΑΤΟ θα οδηγήσει την Ελλάδα στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για αναθεώρηση των Συνθηκών, με την Ελλάδα σε πολύ δύσκολη θέση.
Η μόνη περίπτωση για να μειωθεί σήμερα η ένταση στο Αιγαίο μέσω DFS είναι να γίνουν αποδεκτές οι προϋποθέσεις που θέτει ο ICAO και πρότεινε το 2001 το ΥΕΘΑ, διότι διασφαλίζουν κατ’ ελάχιστον τα ελληνικά συμφέροντα.
Η Τουρκία οφείλει να αποστέλλει στην Ελλάδα τα εξής στοιχεία:
*Σχέδιο πτήσης στην ΥΠΑ Ελλάδας ή χρόνο εισόδου- εξόδου στο FIR Αθηνών και Κωνσταντινούπολης
*Με την είσοδο στο FIR Αθηνών τα τουρκικά αεροσκάφη θα αλλάζουν τον κωδικό IFF (φίλιο αεροσκάφος) και θα θέτουν αυτόν του FIR Αθηνών που έχει ορίσει ο ICAO
*Με την είσοδο στο FIR Αθηνών θα θέτουν την ασύρματη συχνότητα επικοινωνίας του ΑΤΑ Λάρισας και θα τίθενται κάτω από τον έλεγχο και διοίκηση του ΑΤΑ.
*Δεν θα φέρουν οπλισμό ούτε συστήματα αποφυγής βλημάτων ραντάρ CHAFFS και FLARES
*Μέγιστος αριθμός ταυτόχρονης εισόδου τουρκικών αεροσκαφών στο FIR Αθηνών να είναι 4, προς αποφυγή τυχόν αιφνιδιασμού.
*Δεν θα γίνεται παράκαμψη δρομολογίου εντός του FIR και θα δηλώνεται το είδος – τύπος των συσκευών SAR που φέρουν τα τουρκικά αεροσκάφη, ώστε να αποδέχεται η Τουρκία ότι για SAR στο FIR Αθηνών αρμοδιότητα έχει μόνον η Ελλάδα.
Στην περίπτωση που η Ελλάδα αποδεχθεί να στέλνει η Τουρκία τα DFS του 2000, τότε η Άγκυρα τα παίρνει όλα και έχει και την πίτα ολάκερη κι τον σκύλο χορτάτο.
Τέλος, τυχόν εφαρμογή του διαύλου επικοινωνίας μεταξύ Πολεμικού Ναυτικού Ελλάδας- Τουρκίας για τη μείωση της έντασης στο Αιγαίο, θα έχει τις ίδιες καταστροφικές συνέπειες, δεδομένου ότι το νατοϊκό εγχειρίδιο MC 84-4 που καθόριζε ότι ο Αρχηγός Στόλου του ΠΝ είναι υπεύθυνος για την περιοχή στα όρια του FIR Αθηνών, έχει πλέον καταργηθεί.
https://www.pronews.gr/
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου